“Bedrijf met rijke (familie)geschiedenis”, lees je onbewust als je ‘sinds 1890’ op de gevel ziet staan. “Mikt op hoog segment”, lees je af aan een kantoor in een herenhuis. “Vergane glorie”, geeft de afgebladderde verf en vervaagde belettering te verstaan. “Grote ambitie”, zegt het pand met grote spiegelruiten en wapperende vlaggen in de mast. Heb jij enig idee wat jouw bedrijf of huis te vertellen heeft? Bedrijven en huizen kan je lezen. Echt. Ze vertellen de verhalen van hun bezitters of de onderneming die erin huist.

Omdat ik ondernemers coach, bezoek ik bedrijfspanden, maar soms kunnen de huizen van de ondernemers ook interessant zijn. Dat geldt zeker voor de ondernemers die vanuit huis werken, maar soms is de coachvraag zo persoonlijk dat het huis meer laat zien dan het bedrijf. Ik gebruik meestal – dus niet altijd – je huis of bedrijf om samen te onderzoeken waar je verlangen zit, waar je nu staat en wat er nodig is om meer tevredenheid te ervaren.

De rondleiding
Een rondleiding door jouw bedrijf geeft mij ontzettend veel informatie. “Waarom doe je nou de lamp uit in je showroom, de winkel is toch open?”, vraag ik aan mijn klant terwijl hij me z’n meubelzaak laat zien. Bij een andere klant valt me op dat elke deur achter ons weer op slot gaat. Waar is hij bang voor? Elders komen we te spreken over waarom toch alles grijs is in het kantoorpand. Het schijnt te dienen als een soort leeg canvas waarop nog veel kleurrijke ideeën mogelijk zijn. Het is zomaar een greep uit wat ik meemaak bij mijn coachklanten.

Alles is informatie
Mijn zintuigen staan al op scherp wanneer ik kom aanrijden. Hoe is het gelegen? Hoe kom ik er? Kan ik het goed vinden? Hoe is de entree? Alles is waardevolle informatie voor deze ondernemer die verlangt naar meer tevredenheid in z’n werk. Hij kan het elke dag zelf zien, maar hij kan het zelf niet meer lezen. Ik wel. Ik lees tussen de regels door en gedoseerd geef ik terug wat mij opvalt.

Niet alles wat ik zie heeft direct toegevoegde waarde voor het gesprek, maar soms valt me bepaald gedrag op of zie ik typische dingen in het interieur. “Goh, dat is vast een hele oude stoel”, kan ik dan bijvoorbeeld even opmerken. En voor we het weten spreken we over de voorvaderen van de bedrijfseigenaar. Dat die stoel nog altijd een plek heeft in het interieur, heeft een betekenis. Aan alles wat wij mensen in onze omgeving vormgeven is een keuze voorafgegaan, bewust of onbewust.

Verwerkingstijd
Als we een uurtje of twee door je huis of bedrijf hebben rondgelopen, hebben we er al een aardig gesprek op zitten. Het is voor ons beide fijn om alles even te laten bezinken om er over een weekje in een coachgesprek weer op terug te komen. Je verlangen werd al redelijk duidelijk bij de intake, in je bedrijf of huis zagen we hoe je er nu voorstaat en hoe je die twee dichterbij elkaar kan brengen, bespreken we buiten je omgeving in één of meer coachgesprekken.

Oke, hoe doe ik dat, dat lezen?
Je wilt natuurlijk weten hoe ik je bedrijf of huis nou precies lees en dat begrijp ik. Ik gebruik hiervoor meerdere technieken. In eerste instantie gebruik ik vooral mijn waarnemingsvermogen en een vleugje intuïtie. In tweede instantie leun ik op mijn kennis van de Feng Shui. Deze Chinese leer geeft veel inzicht in de invloed van omgeving op de mens en vice versa. In derde instantie voel ik me gesteund door de meer wetenschappelijke benadering waarin wordt gesteld dat wat wij als mensen weten te creëren, uiteindelijk weer invloed heeft op hoe wij ons als mens ontwikkelen (ontological design). Denk maar eens aan de grote invloed die de uitvinding van de smartphone op ons mensheid heeft gehad. De mens heeft het gemaakt, maar het gebruik ervan heeft ons als mensheid veranderd. Ook de omgevingspsycholoog Sam Gosling heeft mij geïnspireerd in mijn methode. Deze man kan aan de hand van een omgeving een vrij nauwkeurige omschrijving maken van de eigenaar ervan. Hij kijkt bijvoorbeeld naar gedragssporen (lege kopjes thee of koffie, wat ligt er in de prullenbak?) of de zogenaamde identiteitsclaims (wat wil jij dat de buitenwereld van je ziet? Wat hangt er aan de muur?).

Ook coaching of een workshop?
Als je meer wilt weten over mijn werkwijze of wat ik voor jou kan betekenen, dan is de beste manier om gewoon even te mailen of te bellen. Overweeg of je zelf een coachtraject aan wilt gaan om eens onder de loep te nemen wat en hoe jij dingen anders wilt. Je kan je ook aanmelden voor de nieuwsbrief en op de hoogte blijven van o.a. de workshops die ik over dit onderwerp geef. Natuurlijk kan je me ook benaderen om een workshop of lezing te geven voor jouw netwerk.